top of page

Köp- och leveransvillkor

Vi på Wall-it vill att du ska känna dig trygg som kund när du handlar hos oss och vill därför informera dig om våra köp- och leveransvillkor.

Köp- och leveransvillkor 

1. Ditt köp hos Wall-it

Dessa köp- och leveransvillkor gäller när du som kund handlar produkter från Wall-it, både via vår webbplats och genom andra försäljningskanaler. Villkoren som gäller är den version som är aktuell vid tidpunkten för ditt köp.

Vi rekommenderar att du sparar ditt inköpsbevis, antingen som ett digitalt kvitto eller i fysisk form, som underlag för eventuell reklamation eller retur.

Alla priser som anges på vår webbplats är inklusive moms enligt nuvarande lagstiftning.

Wall-it reserverar sig för eventuella tryckfel eller informationsfel i samtliga försäljningskanaler – både digitala och tryckta. Vi förbehåller oss även rätten att produkter som visas online eller i våra eventuella kampanjer kan sälja slut eller tas bort ur sortimentet.

Dessa villkor gäller även för dig som är företagskund – exempelvis om du representerar ett aktiebolag, enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk eller ideell förening – i den utsträckning de är tillämpliga, förutsatt att inget separat avtal har ingåtts med Wall-it. I sådana fall gäller det specifika avtalet i första hand.

 

2. Kontaktinformation 

 

Kontaktuppgifter till Wall-it: <

Kontaktuppgifter till Wall-it kundservice: 

E-post: pfp@wall-it.nu,

Adress: Björktickan 1 442 90, kungälv

Telefon: 072 244 33 60

Organisationsnummer: 740519-5012

 

3. Garantier

Wall-it har ingen garanti på produkterna. 

Observera att detta inte påverkar din rätt att reklamera en vara enligt konsumentköplagen.


 

4. Leverans

Vi skickar leveranser till adresser inom Sverige och samarbetar med pålitliga fraktbolag för att säkerställa en trygg och snabb leverans.
Normal leveranstid är 5-10 arbetsdagar, om inget annat anges i samband med beställningen.
Eventuell fraktkostnad tillkommer och visas tydligt i kassan innan köpet slutförs.

Inom Göteborg gäller 3-5 arbetsdagar om det läggs till som val.

 

5. Annullering av order

Om du vill annullera en redan betald order kan du göra det via funktionen "Spåra och hantera min beställning" på vår hemsida wall-it.nu. Om alternativet för annullering inte finns tillgängligt innebär det att ordern har påbörjats, och du behöver då ta emot produkterna och sedan returnera dem enligt vår returpolicy.

Observera att om plockning eller leverans av ordern har påbörjats, debiteras en serviceavgift för detta även vid annullering. I detta fall en fraktkostnad på 69kr.

 

6. Ansvarsbegränsning

Vid köp av varor för vidaretransport utanför Sverige är det du som kund som ansvarar för att anlita ett speditionsföretag. Wall-it ansvarar för produkterna tills dess att de överlämnas till transportör/speditionsfirma. Därefter övergår ansvaret till denna aktör. Kontrollera alltid varan noggrant vid överlämnandet.

Wall-it ansvarar inte för försenad eller utebliven leverans orsakad av omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel nya lagar, myndighetsåtgärder, naturkatastrofer, extrema väderförhållanden, strejker, sabotage, tekniska problem eller andra force majeure-liknande händelser.

För att skydda vårt varumärke förbehåller sig Wall-it rätten att neka försäljning till återförsäljare eller att begära mer information vid köp. Vi kan också neka eller avbryta en beställning om det krävs för att skydda företagets verksamhet eller varumärke.

 

7. Returer och ångerrätt och reklamation – för privatpersoner

Ångerrätt (14 dagar)

Vid distansköp (t.ex. via webben eller telefon) har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Meddela oss inom denna tidsfrist för att nyttja ångerrätten.

 

Du ansvarar för att:

  • Kunna visa att du ångrat dig inom ångerfristen.
     

  • Använda vårt returformulär eller kontakta vår kundtjänst för att registrera din retur.
     

  • Emballera varan ordentligt för att undvika skador under returtransporten.
     

Återbetalning sker inom 14 dagar efter att vi mottagit varan, eller efter att du kan styrka att du returnerat den. Har varan hanterats mer än nödvändigt, kan ersättningen minskas med motsvarande värdeminskning. Observera att fraktkostnaden inte återbetalas vid delretur.

Undantag från ångerrätten gäller för: varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, enligt 11 § Distansavtalslagen.

Reklamation – för privatpersoner

Om en vara visar sig vara felaktig enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera den. Kontakta oss snarast möjligt efter att du upptäckt felet. Reklamation sker enklast genom att returnera varan till Wall-it.

Om vi har kommit överens om att ordna upphämtning av produkten ansvarar du för att varan är korrekt emballerad. Är emballeringen bristfällig kan transportören neka upphämtning, och man får då ordna retur på egen hand.

 

8. Öppet köp i 365 dagar

Hos Wall-it erbjuder vi öppet köp i 365 dagar som en extra trygghet för dig som kund – om du skulle ångra ditt köp eller om produkten inte riktigt blev som du tänkt dig. Öppet köp innebär att du får pengarna tillbaka vid retur av en oanvänd produkt mot uppvisande av kvitto eller motsvarande inköpsbevis.

Observera att öppet köp inte gäller för:

  • specifikt designade produkter för kund (exempelvis eget tryck, egen storlek)
     

 

Kostnader vid retur

Återbetalning sker på samma sätt som betalningen vid köpet, om inget annat avtalats. Vid retur av produkt – oavsett om det gäller ångerrätt, öppet köp eller utebliven mottagning av leverans – står du som kund för returfrakten. Detta gäller även ej uthämtade paket eller försändelser via ombud. Detsamma gäller vid avbokning av specifikt designade produkter till kund– då debiteras även returfrakten. Vid annullering efter att ordern har påbörjats tillkommer en fraktkostnad på 69 kr som täcker hantering och retur.

 

För företagskunder – Reklamation & returer

Om ditt företag har köpt en produkt som visar sig vara felaktig har ni möjlighet att reklamera enligt Köplagen (17–21 §§). Vid kontakt med oss behöver kvitto, inköpsbevis eller faktura kunna uppvisas. Vi rekommenderar att ni kontaktar vår kundtjänst så snart felet upptäcks.

Vid reklamation ska produkten returneras till Wall-it, om inget annat har avtalats. Om företaget inte själv kan ombesörja returtransporten, hjälper vår kundtjänst gärna till att ordna detta. Kom ihåg att emballera produkten väl – ansvaret för transporten ligger på företagskunden.

Observera: Wall-it ersätter inte indirekta skador eller följdskador, såsom exempelvis förlorad vinst eller affärsmöjligheter, som uppstått till följd av felaktig eller försenad leverans eller vara.

Ovanstående villkor kring öppet köp och returer gäller även för våra företagskunder, om inget separat avtal träffats.

 

9. Hantering av personuppgifter

PF Produktutveckling, org.nr [740519-5012], är personuppgiftsansvarig för de uppgifter vi samlar in och behandlar i samband med din kontakt med oss.

Vi värnar om din personliga integritet, och vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Vi är därför noga med att vara öppna och tydliga kring hur och varför vi behandlar dina uppgifter.

I vår integritetspolicy hittar du information om hur vi hanterar dina personuppgifter vid exempelvis:

  • Besök på vår webbplats
     

  • Registrering av kundkonto
     

  • Köp av produkter eller tjänster
     

  • Kontakt med vår kundtjänst
     

Vi arbetar löpande med integritetsfrågor och kan därför komma att uppdatera vår policy vid behov. Du hittar alltid den senaste versionen av Wall-its integritetspolicy på vår hemsida wall-it.nu.

bottom of page